Curriculum integrat aplicat la clasa a XI-a C - anul şcolar 2010-2011

sâmbătă, 11 decembrie 2010

Introducere


Dragi elevi,

Întâi de toate se impun câteva precizări conceptuale, căci, nu-i aşa, înainte de a începe călătoria noastră virtuală prin universal cunoaşterii, este bine să ne definim termenii. Poate vă întrebaţi ce înseamnă de fapt toate aceste noţiuni care sună atât de pretenţios… interdisciplinaritate, transdisciplinaritate... Ei bine, cea mai simplă definiţie a intredisciplinarităţii o aflăm din DEX, şi anume: un transfer de concepte şi metode dintr-o disciplină în alta, în scopul de a permite o abordare mai adecvată a problemelor cercetate. Cu alte cuvinte, abordarea interdisciplinară (prefixul inter înseamnă „între”) reprezintă o formă aparte prin care diferite discipline colaborează în scopul explicării, rezolvării, demonstrării anumitor fapte, procese etc. din perspective diferite. Aş spune că interdisciplinaritatea este un dialog între cel puţin două discipline, cu privire la găsirea unor noi soluţii la probleme mai vechi şi mai noi. Pe de altă parte, transdisciplinaritatea vizează – aşa cum indică prefixul trans – ceea ce se află „dincolo“ de orice disciplină. Abordarea transdisciplinară presupune un dialog între mai multe discipline, care poate genera apariţia unor noi domenii de cunoaştere. Vizează, am putea spune, ceea ce se află în acelaşi timp înăuntrul diverselor discipline, între discipline, şi dincolo de orice disciplină. Finalitatea ei, susţin specialiştii, este înţelegerea lumii prezente, unul din imperativele sale fiind unitatea cunoaşterii. De exemplu, problemele legate de educaţia pentru societatea cunoaşterii, pentru o lume aflată în continuă schimbare, pot fi abordate de o echipă formată din profesori de filosofie, psihologie, economie, matematică etc., în cadrul unor lecţii virtuale de dezbateri, de tip seminar. Astfel, abordarea transdisciplinară a temelor pe care vi le-am propus ar putea conduce la consolidarea relaţiilor dintre ştiinţele umaniste şi cele exacte, între gândirea simbolică şi cea ştiinţifică, spre exemplu, şi la descoperirea chiar de către noi a unor noi perspective asupra cunoaşterii.
Prin acest curs, Învăţarea în societatea cunoaşterii, vă propun un alt tip de învăţare; vă propun un tip de învăţare prin proiecte într-un mediu mai puţin clasic, atipic oarecum, cel virtual. Locul nostru de întâlnire va fi spaţiul special creat în acest sens: http://centcurriculumintegrat.blogspot.com/, spaţiu pe care vă invit să-l exploraţi.
Pentru început, rugămintea mea este să reflectaţi pe marginea temelor propuse, să mă anunţaţi care este tema care v-a stârnit curiozitatea, sau, de ce nu, să-mi propuneţi voi o temă care vă interesează, care se încadrează însă în cele patru teme generale – Magia ştiinţei, Nevoi şi resurse, Potenţialul creator uman şi Informaţie şi hazard. Tot pentru început, aş dori să realizaţi prima voastră temă şi să-mi trimiteţi rezolvarea ei pe adresa centerkenntnis@gmail.com. Termen-limită: 15.12 2010.



TEMA NR. 1

1.      Alcătuiţi o listă cu tot ceea ce un om poate cunoaşte.
2.      Alcătuiţi o listă cu tot ceea ce noi putem doar crede.
3.      Indicaţi câţiva factori care pot determina concepţia despre viaţă a unui om.
4.      Ce înţelegem prin conştiinţă? Credeţi că toţi oamenii au aceeaşi conştiinţă?
5.      Ce înţelegem prin prioritatea valorilor?